Näin luet renkaan:
Ulkopuolelta löytyy laaja valikoima tietoja, jotka kaikki kertovat jotain yksittäisestä renkaasta. Renkaan koko kirjoitetaan esimerkiksi seuraavasti: 195 / 65R15. 195 on renkaan leveys millimetreinä. 65 on renkaan korkeus ja vastaa 45 % renkaan leveydestä. R on renkaan malli (R tarkoittaa vyörengasta). 15 on vanteen koko.
Lisäksi nämä tiedot ovat renkaassa:
W on nopeussymboli ja osoittaa, kuinka suurella nopeudella rengas on hyväksytty ajamaan (V on jopa 240 km/h, W on jopa 270 km/h ja ZR on yli 240 km/h). RF tarkoittaa vahvistettua - mikä tarkoittaa vahvistettua. XL tulee sanoista Extra Load. M + S on termi talvirenkaille / ympärivuotisille renkaille.
Talvirenkaissa on suositeltavaa olla myös vuori ja lumi -symboli, jotta ne soveltuvat parhaiten talviajoon.
Kaikissa renkaissa on myös DOT-koodi renkaan kyljessä. Koodi näyttää, milloin rengas on valmistettu. Vuodesta 2000 alkaen koodi on neljä numeroa kolmen numeron sijaan. Kaksi ensimmäistä numeroa osoittavat tuotantoviikkoa ja kaksi viimeistä vuotta.
On erittäin tärkeää, että rengaspaineet sovitetaan autoon asennetun rengaskoon mukaan sekä siihen, kuinka suurella painolastilla ajetaan. Kun olet ostanut renkaat/vanteet Wheelsshopista, asiakkaan tulee varmistaa oikea rengaspaine, koska se on autokohtaista yksilöllistä. Wheelsshop suosittelee Continentalin rengaspaineopasta, katso lisää täältä:
http://www.conti-luftdruck.de/index.php?gelesen=1
Nopeusindeksi:
Kaikista renkaista voidaan lukea kirjain, joka ilmaisee renkaan huippunopeutta vastaavan nopeuskoodin. Alla on mitä kirjain tarkoittaa.
Nopeusindeksi: Max. Hyväksytty nopeus KM/T:
- F max. 80 km/t
- G max. 90 km/t
- J max. 100 km/t
- K max. 110 km/t
- L max. 120 km/t
- M max. 130 km/t
- N max. 140 km/t
- P max. 150 km/t
- Q max. 160 km/t
- R max. 170 km/t
- S max. 180 km/t
- T max. 190 km/t
- H max. 210 km/t
- V max. 240 km/t
- W max. 270 km/t
- Y max. 300 km/t
- ZR over. 240 km/t
Latausindeksi:
Kaikista renkaista voi lukea kuormitusindeksin, joka kertoo kuinka paljon rengas voi kantaa kiloina per. PCS. Numero löytyy useimmiten juuri ennen nopeuskirjainta. On tärkeää, että kaikkien 4 kpl kokonaispaino. täyttää auton vaatimukset ja ei vähiten akselipaine per. akseli. Alla on lukutaulukko renkaan kuormitusindeksistä.
Renkaiden kuormaindeksi: Kuorma kg:
- 60 250
- 61 257
- 62 265
- 63 272
- 64 280
- 65 290
- 66 300
- 67 307
- 68 315
- 69 325
- 70 335
- 71 345
- 72 355
- 73 365
- 74 375
- 75 387
- 76 400
- 77 412
- 78 425
- 79 437
- 80 450
- 81 462
- 81 462
- 82 475
- 83 487
- 84 500
- 85 515
- 86 530
- 87 545
- 88 560
- 89 580
- 90 600
- 91 615
- 92 630
- 93 650
- 94 670
- 95 690
- 96 710
- 97 730
- 98 750
- 99 775
- 100 800
- 101 825
- 102 850
- 103 875
- 104 900
- 105 925
- 106 950
- 107 975
- 108 1000
- 109 1030
- 110 1060
- 111 1090
- 112 1120
- 113 1150
- 114 1180
- 115 1215
- 116 1250
- 117 1285
- 118 1320
- 119 1360
- 120 1400
Laki määrää vähintään 1,6 mm, mutta ammattilaiset sopivat: Kesärenkaissa vähintään 2 mm ja talvirenkaissa vähintään 3 mm.
Vesiliirto:
Jos sinulla on leveät renkaat (205 mm tai enemmän) tai ajat suurella nopeudella, suositus on: Vähintään 3 mm kesärenkailla ja vähintään 4 mm talvirenkailla.
Rengaspaineet:
Tarkista se kuukausittain ja ennen kuin lähdet lomalle tai pidemmälle matkalle. Rengaspaineet on parasta tarkistaa, kun renkaat ovat melko kylmiä. Rengaspaine nousee, kun renkaat ovat kuumia. Liian alhainen rengaspaine heikentää ohjaus- ja jarrutuskykyä sekä lisää polttoaineen kulutusta. Jos rengaspaine on liian alhainen, on olemassa vaara, että rengas kuumenee liikaa ja halkeaa. Useimmissa autoissa on tarra rengaspaineista oven pylväässä tai polttoainesäiliön luukussa. Suositeltu rengaspaine on aina ilmoitettu auton ohjekirjassa. Rengaspaineet ilmoitetaan yleensä normaalilla ja täydellä kuormituksella. Käytä täyden kuorman tietoja, kun autossa on kuorma. Jos rengaspaine annetaan vain normaalilla kuormituksella, sitä voidaan edullisesti nostaa 0,2 baaria täydellä kuormituksella ajettaessa. Jos asennat jälkikäteen leveämmät renkaat kuin auto on syntynyt (205 mm tai enemmän), se vaatii hieman korkeamman paineen kuin mitä käyttöohjeessa on mainittu - usein 0,2 baaria korkeampi. Renkaan keskikohdan epänormaali kuluminen voi johtua sekä liian korkeasta että liian alhaisesta rengaspaineesta. Muista nostaa rengaspainetta 0,2 baaria talvirenkaita käytettäessä. Huomaa, että asuntovaunujen varapyörissä ja renkaissa on oltava melko korkeat rengaspaineet - tyypillisesti noin 4 baaria.
Renkaat, korjaukset ja korjaukset:
Jos rengas puhkeaa ja korjataan paikkasarjalla/ruiskupurkilla tai rengas sinetöidään ulkopuolelta ilman sisäistä tarkastusta, tämä on VAIN väliaikainen toimenpide, jonka tarkoituksena on saada auto lähimpään korjaamoon, korkeintaan 80km/ h. Sama pätee käytettäessä varapyöriä tai kun käytetään varapyöriä, joissa rengas on erityyppinen kuin auton muut renkaat. Rengas ON aina irrotettava vanteelta pysyvän renkaan korjauksen aikana, jotta sisäinen tarkastus on mahdollista. Jos puhkeamisesta ei aiheudu välillisiä vaurioita, päätetään, voidaanko rengas korjata. Pysyvä rengaskorjaus on tehtävä renkaan sisäpuolelle. Koneistettu vauriokanava täytetään vulkanoivalla materiaalilla ja peitetään sopivalla kansiläpällä.
Runflat renkaat:
Joissakin uudemmissa automalleissa voi olla tehtaalla asennettuja renkaita, joilla voidaan ajaa puhjenneen jälkeen. Renkaiden nimi on "RunFlat" tai vastaava. Käyttöohjeessa on tietoa siitä, kuinka pitkälle ja kuinka nopeasti voit ajaa renkaalla puhjenneen jälkeen. Ota yhteyttä ammattikorjaamoon mahdollisimman pian. Tämäntyyppisillä renkailla varustetuissa autoissa on oltava hälytysjärjestelmä, joka varoittaa rengaspaineen laskusta. Autoissa, joissa ei ole hälytysjärjestelmää, ei saa käyttää "RunFlat" -tyyppisiä renkaita.
Kesärenkaat kesällä - talvirenkaat talvella:
Jos ajat ympäri vuoden, suosittelemme vaihtamaan talvirenkaisiin talvella. Sekä talvirenkaat että ympärivuotiset renkaat on merkitty M + S (Mud + Snow) -merkillä. Jos rengas on merkitty lumihiutalesymbolilla, sen talviominaisuudet ovat vähintään 7 % paremmat kuin M+S-merkityillä renkailla. Pienessä ajotarpeessa, esim. 5000 km/vuosi, jossa omistaja ei halua vaihtaa renkaita kesä/talvi, suosittelemme jättämään auton, jos on lunta tai jäätä tai ainakin antaa autoon varustaa ympärivuotiset renkaat. Ympäröivässä renkaassa on puolet talvirenkaan eduista, mutta myös puolet haitoista.
Talvirenkaat vs. kesärenkaat:
Noin 40 % lyhyempi jarrutusmatka jäällä, 50 km/h nopeudella jarrutusmatka on tyypillisesti 40 metriä lyhyempi. Noin 25 % lyhyempi jarrutusmatka lumella, 50 km/h nopeudella jarrutusmatka on tyypillisesti 10-15 metriä lyhyempi. Noin 12 % pidempi jarrutusmatka kuivalla tiellä, 50 km/h nopeudella jarrutusmatka on tyypillisesti 1 metrin pidempi ja 100 km/h nopeudella 5 metriä pidempi. Noin 10-20 % pidempi jarrutusmatka märällä tiellä, 50 km/h nopeudella jarrutusmatka on tyypillisesti 1 metrin pidempi ja 100 km/h nopeudella 7 metriä pidempi. Talvirenkailla on merkittäviä etuja lumisilla ja jäisillä teillä, mutta muista hidastaa hieman vauhtia kuivilla ja märillä teillä.